Minulla ei ole kärsivällisyyttä odotella, että tunnin kohoava pizzataikina valmistuisi. Siksi olen kehitellyt vuosia sitten Vaasan "Leivotaa hyvää yhdessä" kirjan reseptin pohjalta leivinjauhe pizzapohjan. Tämä valmistuu puolessa tunnissa valmisteluineen. Täyttävä iltapala vaikkapa. Pohjan teko käy hyvin lapsiltakin. Pyysin perhettä kertomaan kuvaavia sanoja, miltä pohja maistuu tai tuntuu. Sanoivat: rapsakat reunat, maistuu rukiiselta, hyvää. Pizzasta ei tule paksu, eikä meillä täytteilläkään mässäillä. Yleensä se on kinkkusuikaleita ja ananaspaloja. Minä sitten teen itselleni halutessani oman nurkan, johon tulee täytteitä minun makuuni.

Pizzapohja leivinjauheella (pellillinen)

3 dl vehnäjauhoja

1 dl speltti tai grahamjauhoja (voit jättää pois ja käyttää vehnäjauhoja 4 dl)

1 dl leseitä (minulla yleensä Kuidukas leseseos)

1 tl suolaa

2 dl vettä

0,6 dl (4 rkl) öljyä

Sekoita kuivat aineet kulhossa, lisää öljy ja vesi. Kauli taikina tai taputtele käsin leivinpaperin päälle.

 

Lisää haluamasi täytteet ja paista 250 astetta 12-15 min.